Morgendagens boligkjøpere Kjøkkenøy med BORA benkeventilasjon. og kullfilter Kjøkken fra Drømmekjøkkenet, Bilder fra @bonum.no

De fleste vil en eller flere ganger i livet selge bolig. Enten du lever av å selge boliger eller om du kun selger din egen bolig en sjelden gang, så er det nyttig å vite hva som er viktig for dagens – og ikke minst morgendagens boligkjøpere.

Før vi deler morgendagens boligkjøpere i 2 grupper – de unge og de eldre – skal vi se litt på hva som er felles for begge gruppene.

Kresne boligkjøpere

Morgendagens boligkjøpere er først og fremst kresne. Vi lever i ett av verdens rikeste land og vi har vendt oss til at alt er «på stell». Interiørblader selger som aldri før og vi legger igjen stadig flere penger i våre egne hjem.

Autentiske og bærekraftige materialer blir viktige. State og the art, solide materialer med lang levetid er viktig for alle aldersgrupper.

Kresenheten går ikke bare på perfekt finish og trendy innredning, men tekniske finesser og nyvinninger er også viktig for boligkjøpere.

Smarte løsninger og gadgets som gjør hverdagen enklere blir stadig mer viktig. På fremtidens kjøkken får vi eksempelvis helt nye og intelligente måter å oppbevare mat på som vil redusere matsvinn. Løsninger som sees på som luksus i dag, vil sannsynligvis være standardløsninger om noen år, som vannkraner som gir kokende vann og kokeplater med integrert ventilasjon. Kjøkkenhettens tid er snart forbi og vil bli sett på som gammeldags.

 

Urbanisering

Folk trekker inn mot byene – også her i Skandinavia. Hva er viktig for disse nye byboerne? Sosiale soner i boligene blir stadig viktigere for trenden med fortetting og urbanisering. Steder hvor folk samles både innenfor og utenfor hjemmets fire vegger.

I denne fortettingen kommer også den grønne bølgen som også kalles biofili. Byer verden over adopterer grønne strategier og helt konkrete mål om tettheten av grønne soner, lommer hvor det kan dyrkes mat og planting av trær.

 

Eldre boligkjøpere

Tendenser går mot at den eldre aldersgruppen ønsker seg mindre boliger enn de har vært i markedet for før. Trenden peker fra LIVING BIGGER til LIVING BETTER. Kompakte løsninger. Eldre-leilighetene som bygges med målgruppe +50 blir derfor mindre.

Det åpner også for nye boformer. Vi vil se flere bofellesskap hvor venner vil bo sammen og ha større og flere fellesarealer og dermed mindre egne rom.

Vi vil se mer av fleksible rom – med flere funksjoner. Utviskede grenser mellom ute og inne.

Denne aldersgruppen vil ha det «Moro til man dør» og ønsker seg frodige og kulturelle nabolag. De er kresne på individuelle løsninger.

 

Unge boligkjøpere

En stor forskjell fra de eldre boligkjøperne er de unge kjøpernes budsjett og økonomiske rammer. Men også de unge vil være kresne på sin måte. Her vil nye boligformer komme sterkt. Den digitale disruption lærer oss nye måter å løse utfordringer på – delingsøkonomien vil kanskje gi seg utslag i delingsboliger. Nye familiestrukturer gir oss nye boligformer som passer til de nye familiene og dette vil prege morgendagens boligkjøpere.

Bærekraftighet med grønne løsninger blir stadig viktigere og riktigere. Plass til å dyrke – og gjerne dyrke sammen, ladestasjoner for el-biler og el-sykler er eksempler på som må på plass.

 

Konklusjon

Verden er i utvikling og i vår del av verden skal det mer og mer til for å skille seg ut. Det viktigste du, som boligselger, gjør er å TA KJØPERNE PÅ ALVOR. Innsikt i nye behov og boligformer er essensielt for å utvikle riktige prosjekter i riktige områder.

 

Lykke til med dine boligprosjekter og ditt boligsalg!

Se BORA benkeventilator i aksjon på vårt showroom i Oslo eller hos en våre dyktige forhandlere over hele Norge:

Kontakt oss her!

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

 

Katalogen 2018